Zsidó: blog

Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 299 fő
  • Képek - 197 db
  • Videók - 267 db
  • Blogbejegyzések - 229 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 61 db

Üdvözlettel,

Zsidó közösség vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 299 fő
  • Képek - 197 db
  • Videók - 267 db
  • Blogbejegyzések - 229 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 61 db

Üdvözlettel,

Zsidó közösség vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 299 fő
  • Képek - 197 db
  • Videók - 267 db
  • Blogbejegyzések - 229 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 61 db

Üdvözlettel,

Zsidó közösség vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 299 fő
  • Képek - 197 db
  • Videók - 267 db
  • Blogbejegyzések - 229 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 61 db

Üdvözlettel,

Zsidó közösség vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Zsidó közösség hírei

Jom kippur (héberül: יום כיפור, áskenáz kiejtéssel Jajm kippur), az engesztelés napja.

 

Ez az ünnep talán a legnagyobb a zsidó kultúrában. Nagyságát mi sem bizonyítja hitelesebben, mint maga a zsidó társadalom, amely egy teljes hónapot (elul) és még tíz napot szentel az ünnepre való felkészülésre (lásd: szlichot). Az ünnepet mintegy felvezeti a ros hásáná és levezeti a nem sokkal később tartott hosáná rábá (a szukot utolsó napja).

 

Az ünnep fő célja, hogy megtérésre hívja a zsidó hívőket:

A jom kippurt tévesen hosszúnap néven is szokták hívni (ugyanis e napon különösen sokat imádkoznak a vallásos zsidók, és huszonöt órás böjtöt tartanak), noha helyesen a ros hásáná a hosszúnap, mivel az az egyetlen főünnep, amely Izraelben és a diaszpórában is két napig tart.

Tovább 

egytt

 

Pelle János - 2005. 01. 07.


Alexander Szolzsenyicin Együtt cím? – magyarul nemrég megjelent – műve az oroszországi zsidók történetét dolgozza fel a bolsevik forradalomig. Kézbe véve a kötetet, joggal merül fel a kérdés: foglalkozhat-e egyetlen munka egy ilyen óriási, szerteágazó problémával, és egy ilyen óriási időszakkal? Fel lehet-e dolgozni Oroszország és a zsidók együttes történetét Nagy Katalintól 1917-ig, mely magában foglalja az első egyistenhitet megteremtő zsidóság háromezer éves históriájának egyik legfontosabb fejezetét is?

Tovább 

 

Egy gazdag embert annyi minden szerencsétlenség ért, hogy egyszer csak azon vette észre magát, ha valami munkához nem kezd, ugyancsak felkopik neki is, meg a gyerekeinek is az álla. Nem is sokat tépelődött, hanem elment egy reggel s napszámba állott. Egész nap szorgalmasan szántogatott két ökröcskével. Mikor már közeledett az este, egyszer csak megáll a szegény ember előtt egy ősz öregember, s megszólítja:

- Hallod-e te szegény ember, hét esztendeig nyugodtan s gazdagságban élhetsz megint, csak mondd meg, most szeretnéd-e azt a hét esztendőt, vagy késő öregségedben?

Tovább 

A zsidó családi nevek általában arra utalnak, hogy viselőjük zsidó vagy zsidó keverék.


Eredeti zsidó nevek


Sok zsidó név származik az Ótestamentumból, pl Ábrahám, Salamon, Jakab, Izsák, Simon, héber szavakból: Kohn, Chaim, Jehudi, stb..., zsidó csoportok neveiből: Askenázi, Szefárd, Kazár, ...

Ezeket néha németesített vagy magyarosított alakban használják, pl. Chaim helyett Heim, Heimer, Xheimer, ahol X tetszőleges német településnév, vagy Kohn helyett Kun, pl.

Utolsó hozzászólás

Dr. Varga György üzente 12 éve

Szerintem ebben a formában van valamiféle német eredet, az "ie" kettős betű ott jellemző. Ettől még lehet zsidó név, mert a zsidók által (többé kevésbé kényszerből) felvett nevek nagy része is német nyelvű. Erre utal az is, hogy németül nem jelent semmit. A zsidók családneveiben igen sok németes hangzású, de semmit sem jelentő szó van, bár ezek jórészt össze nem illő szóösszetételek (Pl. Silberstein). A te példád inkább elírásból származó torzulásnak tűnik, ami bárkivel előfordulhat :-)

Tovább 

A cionizmus szó a Cion szóból ered (="Sion").

 

A Cion szó először Sámuel próféta könyvében jelenik meg. Cion Jeruzsálem egyik erődítményének a neve. Miután Dávid elfoglalta Jeruzsálemet a jebuzitáktól, Cion helyén épült fel "Dávid városa".

 

Cion szimbolikusan nem csak Jeruzsálemet, hanem az egész országot jelenti a zsidók számára (ld. 137. Zsoltár).

 

A zsidók a diaszpórában sem feledkeztek meg Sionról, a középkorban írta Jehuda Halevi "Cion énekeit".

Tovább 

A cionizmus a 19. század második felében elindult zsidó nemzeti mozgalom és ideológia, amelynek célja egyrészt a történelmi Izrael területén egy zsidó állam megalakítása, illetve helyreállítása, másrészt a zsidó érdekek védelme a világ más országaiban.

 

A cionizmus definíciója ma sem végleges és a követői között sem egységesen elfogadott, tehát egy folyamatosan fejlődő, és – minden más nemzeti szervezkedéshez hasonlóan – szélsőségektől sem mentes mozgalomról van szó.

Tovább 

2004. május 24-én alakult meg az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség (Statusquo Ante) /továbbiakban: EMIH/, amelyet a Pest Megyei Bíróság 12.pk.60.298/2004/2. számú határozatában hivatalosan is bejegyzett. E bejegyző határozat szerint az újjáalakult szervezet célja „az 1877. március 29-i 7768/1887. V.K.M. rendelet alapján engedélyezett és újjáalakult „Statusquo Ante” elnevezésű izraelita hitközségek hitéleti tevékenységének megújítása”. 

Az EMIH alakulú közgyűlése

























Az EMIH – amely az első Mazsihisztől független bejegyzett zsidó egyház – elsődleges céljának azt tartja, hogy a magyar zsidóságnak azt a kilencven százalékát karolja fel, mely már nemzedékek óta semmilyen módon nem kötődik gyökereihez.

Utolsó hozzászólás

Dr. Varga György üzente 12 éve

A hangzatos szövegek mögött egyetlen dolog húzódik meg, ki ossza el a pénzt. Az állami hozzájárulást és a külföldi adományokat. Amikor 1868- körül a három irányzat létrejött, nem volt központi pénz. A hitközség autonóm egység volt. Akinek nem tetszett a meglevő hitközség gondolkodása, alapított egy újat. Ha talált elég támogatót, tagot, működtek. Ha megvolt a minyem, alapítottak egy új zsinagógát. Ha volt rá pénzük, fogadtak rabbit, kántort, saktert, malamedet. Ha nem volt "fizetőképes kereslet", eltűntek.

Az USA-ban ez ma is így megy, a fiatalok gyakran elhagyják szüleik hitközséget. Nálunk is ez kellene. Az országos szervezetek foglalkozzanak dogmatikai problémákkal, ideológiával, együttműködéssel. Szolgáltassanak, ne dirigáljanak. Az állami támogatást kapjak a hitközségek a hívek által befizetett egyházi adó arányában. Ha majd úgy érzik, hogy szükségük van rá, befizetik egy részét valamelyik gyűjtőszervezet kasszájába.

A jelenlegiek mar a nevükkel is azt akarjak mutatni, hogy ők az egész zsidóságot képviselik, pl. egységesen, vagy országosan, mintha nem csak egy-egy (érdek)csoport állna mögöttük.

Tovább 



 

zsidok2

 

 

 

Igen tisztelt hölgyeim és uraim! Mélyen tisztelt díszvendégek, kedves barátaim!

 

Mindannyijukat szívélyesen üdvözlöm és örülök, hogy ilyen sok jelentős személyiség, magas rangú politikus, egyetemi tanár, ügyvéd, orvos, nagykövet, főrabbi és rabbi jött itt ma össze. Ezért hálás köszönetet mondok.

 

Nincs gyakorlatom német nyelven beszédet tartani, ezért szíves elnézésűket kérem. Beszédem rövidre és tényszerűre fogom, hogy a szót mielőbb nagybecsű kollégáimnak adhassam át.

Utolsó hozzászólás

Dr. Varga György üzente 12 éve

Miért, a "műsik oldal", a palesztinai arabok nem ugyanúgy azonosították a kát oldalt? 1929-ben az arabok által elkövetett első zsidóellenes mészárlás áldozatai nem a cfáti kaballista öregek voltak, akiknek semmi közük nem volt a cionistákhoz, évszázadok óta Palesztinában éltek.

És az ezeréves németországi zsidó paradicsomban hogy függ össze a zsidók kivégzés terhe alatti kiűzetése a német fejedelemségekből a XVI. században? Az az idilli állapot, amiről a cikk ír, mindössze 100 évre tekintett vissza, a XIX. században, a műszaki-ipari fejlődésnek indult Németországban indult meg az egyenjogúsítás, éppen a szekularizált, neológ zsidók tevékenységének következtében, akik végre NEM NÉZTÉK LE a nemzsidókat, szemben a mai ortodoxokkal.

Jó lenne, ha a cikkíró nem követné el azt a hibát, amivel a külvilágot vádolja, hogy az (ultra)ortodoxiával azonosítja a teljes judaizmust. A cionizmus egy számomra sem túl szimpatikus politikai mozgalom a zsidó népesség körében. Két dolog miatt, a "minél rosszabb, annál jobb" és főleg az "ország nép nélkül, egy nép ország nélkül" doktrina miatt.

Az ortodoxok elleni cionista propaganda válasz volt arra, amivel az ortodoxok az eretnekség vádjával, a kedvezőtlen "utolsó ítélettel" zsarolták az Izraelbe költözni akarókat, akik nem akarták megvárni, míg a Messiás vezeti oda őket. Vagyis dogmatikus tekintélyükkel visszaélve avatkoztak be egy politikai kérdésbe.

A cionizmus egy politikai mozgalom volt és lesz, ami a zsidó tömegek egy részét érintette, amit erősített az az antiszemita, ami ugyanúgy nem tett különbséget a világ felett 1 méterrel járó ultraortodoxia és a befogadó hazájának hűséges polgárává vált neológ és emancipálódott zsidóság között, akiknek a judaizmus csupán a vallása lett.

Tovább 

Ha meg akarjuk érteni a Közel-Kelet jelenlegi fájdalmas állapotát, először is a terminológiákat kell behatárolnunk.

Legfőképpen azt, hogy

 

Mi a judaizmus, és mi a cionizmus?

 

A judaizmus a zsidó nép hite, vallása. Gyökerei a Sínainál adott isteni kinyilatkoztatáshoz vezetnek vissza, amikor Isten megadta a Tórát az embernek. A Tórában meghatározott tanítások és törvények iránt Isten örökre elkötelezte a zsidóságot. A későbbi évszázadokban a zsidó bölcsek és tanítók magyarázatokat adtak a Tórához, amelyek szintén a hagyományaink részévé váltak.

Tovább 

Izraeli régészek a Menóra, a judaizmust leginkább szimbólizáló hétágú gyertyatartó legkorábbi ábrázolását fedezték fel. – jelentette be nemrégiben az Izraeli Régészeti Hatóság.

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kisszámú ábrázolással ebből a korszakból már más helyeken is találtak – nyilatkozta a régész – ám ez annyiban új, hogy egy imaházon belül találtak rá, amely meglehetősen távol fekszik Jeruzsálemtől, északon Galilban.

Tovább 

 Frissebb bejegyzések

Régebbi bejegyzések 

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu