Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az őszi nagyünnepek sora Ros ha-Sanával (az év feje) a zsidó újévvel veszi kezdetét és zárul Szimhát Torával. A köztes időszak magában foglalja a Jom Kippurt megelőző “félelmetes napokat” és Szukot sátoros ünnepét is.
Ezen ünnepek nevei, valamint a hozzájuk tartozó szokások nagyrészt széles
körben ismertek, kevesebb szó esik az ünnepet megelőző időszakról, ami
leginkább azzal magyarázható, hogy ez a zsidóságon belül is csak a
vallásos réteget érinti. Miközben ezt a mondatot írom, döbbenek rá,
hogy kijelentésem nem állja meg teljes mértékben a helyét, hiszen az
ünnepvárás hangulata valamilyen formában mindenkit megérint.
Elul (az év utolsó hónapja) beköszöntével mindannyian kicsit másképp viselkedünk. Többségünk, függetlenül a vallásgyakorlástól, politikai hovatartozástól számvetést készít. Visszatekint az eltelt évre, mérlegeli mit tett, vagy nem tett annak érdekében, hogy az események másként, jobban alakuljanak akár egyéni, akár össztársadalmi szinten. Elul a szlihesz (bűnbocsánatért való könyörgés) hónapja, ami formáját tekintve nem, csak időtartamában különbözik a szefárd és askenáz közösségekben.
Elulban megszólalnak a sofárok és leszámítva Szombatot és Ros ha-Sanát
közvetlen megelőző napot, minden reggeli (sahrisz) ima végén felcsendül
hagyományos dallamuk. Az utolsó sofárfúvást Jom Kippur Neila (záró)
imájának végén hallhatjuk.
(Szombaton azért nem fújunk sofárt, mert munkának minősül, az újévet megelőző
napon pedig azért, mert ezzel jelezzük a különbséget az Elul havi
rabbinikus döntésen alapuló és az újévi - Ószövetségben leírt -
kötelesség között.
Érdekességként,
mert talán sokan nem tudják, a zsidó vallás nem ismeri a gyónás
fogalmát, de különbséget tesz a Fennvaló és embertársaink ellen
elkövetett bűnök között. A szlihesz a Fennvaló kiengesztelésére
szolgál, míg az emberek ellen elkövetett vétkeinket az érintett
személlyel kell rendeznünk.
Askenáz
Az újévnek is, mint minden ünnepünknek, megvan a maga jelképe. Ilyen a méz, a kerekre font barchesz, hogy kerek és édes legyen a következő évünk. Szokás az ünnep másnapján új, olyan gyümölcsöt tenni az asztalra, amit abban az évben még nem ettünk. Mivel erre az időszakra esik a gránátalma érési ideje, egyértelmű, hogy erre mondunk áldást.
a gránátalma népszerű csemege ilyenkor
Függetlenül a jelképektől, az ünnepen általában is édes ételeket fogyasztunk, süteményeink mézzel, dióval készülnek.
Ros ha-Sana másik elnevezése - az Ítélet Napja - a Talmudból ered, ahol
az olvasható, hogy ezen a napon három könyv nyittatik meg minden
teremtett lélek számára. Az elsőbe a cadikok (igaz emberek) nevei
kerülnek, a másodikban a gonoszokat sorolják fel, a harmadikba - és ez a
kisember számára a legfontosabb - azok kerülnek, akiknek érdemeik és
bűneik egyaránt vannak. Az ő ítéletük függőben marad egészen Jom
Kippurig (Engesztelő Nap), így tíz nap alatt saját kezükbe véve
sorsukat, cselekedeteikkel dönthetik el, merre billen a mérleg nyelve.
Jom Kippur a zsidóság legszentebb napja, és nem véletlenül kapta a
hosszúnap elnevezést, hisz ez a nap teljes egészében az ima és a böjt
ideje, ami annyit jelent, hogy 26 órán keresztül egy falatot nem eszünk,
egy korty vizet nem iszunk és gyakorlatilag az egész napot a
zsinagógában, közös I-tentiszteleten töltjük.
A zsidó ünnepek, emléknapok mindig este köszöntenek be, ilyenkor
Izraelben az üzletek már kora délután bezárnak, Jom Kippur bejövetele
előtt azonban már a déli órákban. és nem csak az üzletek, de a
vendéglátó helyek is. Nincs mozi és nincs színházi előadás. A televízió
és rádió is megszakítja adását, leáll a tömegközlekedés, a repülőtér
nem indít és nem fogad járatokat. Az utcák gyakorlatilag kiürülnek,
ugyanakkor zsúfolásig megtelnek a zsinagógák.
Ezen az estén - ha időlegesen is - elmosódnak a határok vallásosok és
vallástalanok között, Izrael zsidó lakossága egy emberként figyel az ősi
dallamon felcsendülő Kol Nidré (minden fogadalom) kezdetű imára.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Hanuka fesztivál a szeretet és a fény ünnepén
Jom kippur és a hosszúnap
Jom kippur ünnepe - héberül: יום כיפור