Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Hozzon ránk az Örökkévaló békés és boldog esztendőt. Legyen erőnk, hogy lelkünk és akaratunk szilárd maradjon, emberségben és jóságban bővelkedjenek gondolataink, cselekedeteink.
Gyengeségeink, hibáink, mulasztásaink és vétkeink pedig mind embertársaink, mind az Örökkévaló előtt mosódjanak el a megbocsátás erejében - így köszöntik egymást az emberek Jom Kippur (hosszúnap) alkalmából.
|
Jom Kippur napját és az Engesztelés Napját minden év szeptemberében tartjuk. Ilyenkor divatos tartani a 25 órás böjtöt, de
érdemes kicsit utánanézni, miért is nem eszünk, nem iszunk, nem
kényelmeskedünk?
Jom Kippurkor sanyargatjuk testünket. Ezen a hosszú napon minden szombati törvény érvényes, sőt, mivel ez a sabat sábáton, a szombatok szombatja, egész sor egyéb (nem)cselekvéssel is kiegészülnek a tilalmak. Nem veszünk kényelmes (bőr) cipőt és házas életet élni is tilos. Ugyanakkor nem szabad parfümöt használni és mosakodni sem. Természetesen a böjt kiterjed az evésre és ivásra, 25 órán keresztül. A zsinagógákban gyászruhát húzunk és mellünket verve felsoroljuk bűneinket, nem csupán a miénket, de azokét helyettük is, akik nincsenek ma velünk.
Mindez
azonban csupán a felszín. Az engesztelés napjának igazi mélysége a
megbánásban található. El kell rendeznünk lelkiismeretünk bajait az
Örökkévalóval és ez mellett az embertársainkkal. Az engesztelés, a
bocsánat eléréséhez a megtérés vezet. A megtérést hivatott elősegíteni
az önsanyargatás. A megtérés viszont pont hogy nem arról szól, hogy
ettől a naptól kezdve mindenki ciceszt hord. A megtérés a pozitív
életváltás, a mindenki számára ismert jó dolgok magunkra vétele.
"Ezen a napon megengeszteli bűneiteket és megtisztultok az Örökkévaló színe előtt" (Lev. 16/30).
Bölcseink
szerint I_ten az ellene elkövetett vétkeket kiengeszteli Jom Kippur
napján. De az ember ellen elkövetett bűnöket e nap nem engeszteli ki,
csak ha előbb jóvátesszük azokat. Ha loptál, csaltál, térítsd vissza, ha
megsértettél embert, engeszteld ki. Ha haszonlesésből megtévesztettél
valakit, világosítsd fel és térítsd meg kárát. Ez az igazi megtérés. Nem
a böjt és az ima, hanem a cselekedetek teszik jóvá a bűnt.
Ez mit is jelent? Jom Kippur napján a haftarában a következő áll:
A nép panaszkodik: "Miért nem látod, hogy böjtöltünk, sanyargattuk testünket és nem veszed tudomásul?"
A
próféta feddő válaszában így szól: "Hiszen perlekedés közepette
böjtöltök és veritek melleteket... Hát ilyen böjtöt kívánok én? Testi
sanyargatást, hajlongásokat, gyászruhát? Ezt nevezitek böjtnek és Isten
napjának? Olyan böjtöt követelek én, melyben megszűnik a gonosztevés és
mások leigázása. Szegd meg kenyered az éhezővel, adj otthont a
hajléktalannak, öltöztesd fel a ruhátlant. Csak ekkor lesz számodra
hajnalhasadás és sebek gyógyulása" (Jes. 58/3-9).
Schweitzer József országos főrabbi így gondolkozik Jom Kippurról: Nagy és erős szó és fogalom az érdek. Sok mindenre rávitte már az embereket. Van-e az érdeknek határa, azt hiszem föltétlenül. Mégpedig az én érdekem határa az embertársam jogos érdeke. Mindenkinek jogában áll a maga érdekeit keresni, szolgálni, de csak korrekt eszközökkel, mindaddig, amíg mások jogos érdekeit nem sérti. Amikor a bűnbánat napján önmagunk vétkeire, esendőségeire gondolunk, szembesítsük magunkat jogosnak vélt érdekeink szolgálatával is. Nem biztos, hogy nem bántottunk ebben másokat. Ha igen, úgy tartsunk bűnbánatot, de azzal az elhatározással. hogy erősebbek leszünk önzéseinknél.
Az ünnep lényege nem a böjt, nem a vágyaink legyőzése, hanem hogy szembenézzünk a lelkiismeretünkkel. Át kell gondolnunk, hogy mi magunk kinek tettünk rosszat, okoztunk kárt. El kell mennünk kibékülni, bocsánatot kérni.
Meg kell próbálnunk egy kicsit jobb, igazabb életet kezdeni. Az imák során elmondjuk a Jeruzsálemi templom főpapjának háromszoros bűnvallomását és könyörgését, éppen úgy, mint ő: önmagáért, háza és egész Izrael népéért. És ugyanígy megemlékezünk halottainkról, mártírjainkról is.
Ha így teszünk, a zsinagógában leborulunk az Örökkévaló előtt, egy kicsit elmélyültebben tudjuk majd mondani a Kol nidre szövegét, hogy betartatlan ígéretek nélkül, tisztán kezdjük az évet.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Őszi ünnepeink
Jom kippur ünnepe - héberül: יום כיפור