Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | B Klári | 0 hozzászólás
„Amikor fölhelyezed a mécseseket, a lámpás előrésze felé világítson mind a hét láng” (Mózes IV, könyve, 8. fejezet 2. vers). Soros bibliai szakaszunk ezzel az Áron főpaphoz szóló parancsolattal kezdődik.
A Talmud elbeszélése szerint miután Mózes bátyja, Áron meglátta a törzsfők (az előző heti szakasz végén található) ünnepélyes felvonulását, fájlalta, hogy kimaradt a díszes menetből. Isten azonban megvigasztalta őt: „Ne bánkódj, a te feladatod még fontosabb lesz, mint az övék, mert te fogod meggyújtani és elrendezni a menóra lángjait”.
A bibliai parancsból következik, hogy az ősi zsidó jelkép, a
menóra középső, egyenes ága kiemelkedik, hiszen az oldalsó három-három
ág fényének középütt kellett összpontosulnia. A hagyomány szerint az
örök lámpást a művész (Becalél) úgy alakította ki, hogy az oldalsó ágak
kelyheinek külső szélén fémből készült tükröt helyezett el, így azok
„befelé világítottak”. Nem véletlenül: a menóra fényeinek egyesülniük
kellett, ahogyan a fa lombjainak is csak egyetlen közös céljuk lehet:
hogy felfelé terebélyesedjenek, s hogy gyümölcsöt érleljenek. Mintha ez a
modern lézertechnika vagy a holográf prototípusa lett volna…
Áron
főpap először az oldalsó ágak fényeit gyújtotta meg, párhuzamosan,
jobbról balra, végül a középső ág következett. A kabbala tanítása
szerint is így kell meggyújtani a menóra lámpásait. Ám mit is jelképez a
menóra hét ága, és mit a középső ág? Milyen elgondolás rejtőzik a
lámpás különös alakja és előírása mögött? Többféle véleményt ismer erről
a zsidó hagyomány, s így több érdekes tanítást is leszűrhetünk belőlük.
Egyesek
szerint (s ez a legelfogadottabb értelmezés) a hétágú gyertyatartó a
teremtés hét napjára emlékeztet. A hét (mint időegység) „zsidó
találmány”, s mivel a menórának mindig égnie kellett, a hét ág az
állandóságot fejezte ki. Az oldalsó 3-3 ág a páratlan és a páros
napoknak felel meg, a középső ág, amely felé világít a többi, a szombat,
Isten megszentelt napja. A teremtés hat napjából is a páratlan napokon
teremt valami újat az Örökkévaló, míg a páros napokon elrendezi azt, az
egész teremtés értelme és célja pedig a szombat. Így az ember mindennapi
munkájának is célja a szombat legyen.
Mások úgy vélik, hogy a menóra
lángjai az emberi szellem alkotásait, a tudományokat és a művészeteket
jelképezik. Az ókorban és különösen a középkorban ugyanis hét
tudományról beszéltek (latinul septem artes liberales, vagyis a „hét
szabad művészet”). A zsidó iskolákban is hajdan ezekre oktatták a
diákokat, de a legfontosabbnak és a legértékesebbnek természetesen a
Tórát (Mózes öt könyvét, mint a Szentírás állandóan olvasott,
legszentebb művét) tartották.
A Tóra fény, — tanították —, s ez az a láng, amely felé irányuljon minden tudás és alkotás.
három dimenzoós életfa vayg menóra
Végül vannak,
akik úgy gondolják, a menóra az emberi világ ősi jelképe. (A kabbala
szerint az életfával azonosítható.) A lámpás három-három oldalsó ága „a
világ hat irányát” jelzi: jobbra, balra, előttem, mögöttem, fent és
lent. (Az ókori ember így ismerte az őt körülvevő világot, így fejezte
ki a három dimenziót.) A középső láng, természetesen, maga Isten, aki
felé kell fordulnia az egész világnak. Feltehetőleg így gondolta ezt
Zehárja (Zakariás) próféta is, aki szerint a Mindenható Isten a menóra
lángjai segítségével figyeli, ítéli meg a világot és minden lakóját. „Ez
a hét (láng) az Örökkévaló szemei, ők járják körbe az egész földet”
(Zakariás könyve, 4. fejezet 10. vers).
A próféta a babilóniai fogság
után, a perzsa uralom alatt álló Izraelben élt, ahol — mint a többi
tartományban — Dárius király viszonylagos függetlenséget biztosított a
leigázott államoknak. Így a Dávid házából való Zerubábel királyi trónján
ülhetett, Jósua főpap pedig a jeruzsálemi Szentély szolgálatát
irányította. A világi és a vallási vezetés között azonban vita támadt:
Zerubábel nagyobb politikai függetlenségre törekedett, akár erőszak,
felkelés árán is, míg a másik a vallási élet elsődlegességét
hangoztatta.
A próféta látomásában a színarany menóra mellett két olajfa áll, amelyek párhuzamosan és közvetlenül táplálják a hétágú lámpást. Ezzel a szimbólummal Isten azt üzeni neki és a nép számára, hogy mindkét irányzat támogatására egyaránt szükség van, de még a legigazabb célokat sem lehet katonai erővel elérni. „Válaszolt és szólt hozzám (Isten) a következőképpen: Ez az Örökkévaló szava Zerubábelhez, mondván: nem hadsereggel, és nem erővel, hanem az én szellememmel, így szól az Örökkévaló, a seregek Ura” (Zakariás könyve, 4. fejezet 6. vers)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Kabbala az új tudományos szellem
A kabbala szó a héber "lekabel" - ből származik, ami azt jelenti, hogy "kapni" vagy "az amit kapunk"
A galili Migdálban megtalálták a Menóra legkorábbi ábrázolását
A Kabbala a zsidóság misztikus vonatkozásaival foglalkozik és az egyén szellemi fejlődésének útját írja le