Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Vegyes érzelmekkel olvastam ezt a hvg cikket. Ha bened is előhoz gondolatokat, írd le a cikk aljára, beszélgessünk...
Wiesel tényleg rossz helyen járt: Magyarországon. Abban az országban, amely semmit nem tanult, semmit nem dolgozott fel, ellenben nagyon sokat felejtett, és amelyik szélsőpolgári dühvel és daccal reagál, ha minderre emlékeztetik.
"Akik tudták, nem beszéltek; akik nem tudták, nem tettek fel kérdéseket; akik mégis kérdeztek, azok nem kaptak választ." (Primo Levi)
"Rágalomhadjárat
folyik Magyarország ellen" – ezt tudjuk. De hogy ez már 2009-ben
elkezdődött, amikor Magyarországon még az őszödi kommunisták uralkodtak?
A megdöbbentő közlésre Balog Zoltán ragadtatta magát, aki az
Országgyűlés emberi jogi bizottságának akkori fideszes elnökeként
kiakadt azon, hogy a hazánkba látogató Elie Wiesel az illendőnél jobban
aggódott a magyarországi antiszemitizmus miatt.
Mindez az után volt, hogy Balog egy, a magyar-zsidó együttélésről szóló parlamenti konferencián a következőkkel kápráztatta el a Nobel-díjas írót: "Nem tűrjük, hogy ártatlan zsidó emberek szenvedéseit felhasználva, az országunk többi súlyos bajának megvitatása helyett bennünket arra kényszerítsenek, hogy hamis vádak elleni védekezésre vesztegessük erőnket!"
Az állam szerinte meg fogja fékezni a
nácizmust, ugyanakkor (mert mindig van egy ugyanakkor) azt is
leszögezte: "Nem engedjük, hogy velünk, vagy bárkivel szemben az
antiszemitizmus vádját politikai kommunikációs csodafegyverként
használhassák!"
Balog hetekig nem tudta
Wieselnek megbocsátani, hogy megsértette. Az emberi jogi és roma
ügyekben elkötelezett lelkész, aki 2008-ban a "kozmopolita parazitákról"
deliráló Lezsák Sándorral együtt felavatta a mélyen zsidóellenes
Prohászka Ottokár szobrát, "felkent bértollnokokról" beszélt, és odáig
ment, hogy Wiesel "megrendelésre sértődött meg", mert ha
antiszemitizmustól tart, akkor "szerintem rossz helyeken jár, és rossz
embereket kérdez meg".
|
Fotó: AP |
Ebben mondjuk igaza volt. Wiesel tényleg rossz helyen járt:
Magyarországon. Abban az országban, amely semmit nem tanult, semmit nem
dolgozott fel, ellenben nagyon sokat felejtett, és amelyik szélsőpolgári
dühvel és daccal reagál, ha minderre emlékeztetik. Nehogy már a külföld
szóljon be. Nem szép nyilván az antiszemitizmus, de a zsidó se kapassa
el magát.
Elie Wiesel azért adta vissza a nagykeresztjét, mert úgy látta: ez az utcaszéli mentalitás azóta kormányzati rangra emelkedett az EU közepén.
*
"...Magyarország irányítói támogatják a
magyar múlt tragikus és bűnös időszakainak – nevezetesen a háború alatti
Magyarország vezetői több százezer magyar zsidó deportálásában és
meggyilkolásában játszott szerepének – tisztára mosását. Nem szeretném,
hogy bármiféle közöm lehessen efféle törekvésekhez" – írja Wiesel Kövér
Lászlónak, de megnyugtathatjuk az idős holokauszt-túlélőt: Önnek, Elie,
és mindannak, ami Önnel és a családjával történt, az égvilágon semmi
köze az efféle törekvésekhez. Sosem volt. A magyar kormányzati politika
az ilyesmit folyamatosan leszarja. Ők a sorstalanok, nem Ön.
Téved,
aki kizárólag a Fidesz szavazatszerző hadműveleteinek tudja be a
széljobbos kulturális témák, szimbólumok iránti permanens érdeklődését,
nyitottságát. Egy magára valamit is adó Jobbik-szavazót egyáltalán nem
hat meg a Fidesz ilyen irányú igyekezete. A probléma ennél lényegesen
mélyebb: a volt fiatal és volt demokraták önmagukat, önnön politikai
legitimitásukat szeretnék elhelyezni abban a szelektív és felületes
kulturális katyvaszban, amit ők történelemnek neveznek. Kontinuitás.
Magyarság-megmaradás. Simplicity.
Az a párt, amelynek európai
értelemben vett Pokorni Zoltánjának köszönhetjük a
holokauszt-emléknapot, régóta küzd a Horthy-rendszerrel. Mondjuk ha a
cáfolhatatlan történelmi tények érnének valamit, rövidre is lehetne
zárni a történetet azzal, hogy Horthy egy kis képességű, de maximum
erősen középszerű félfasiszta seggfej volt, gyáva náci kollaboráns,
akinek az öröksége leginkább a Don-kanyarba rendelt kétszázezer magyar
állampolgár hullájával plusz a bevagonírozott és halálba küldött
félmillió magyar állampolgár hullájával számszerűsíthető.
Magyarország
azonban a többi második világháborús tettesállamtól eltérően alapvetően
még mindig a nagyhatalmak, ill. a náci megszállás áldozatának tekinti
magát, ami épp attól rémisztő önbecsapás, hogy van benne féligazság. Ám
az 1944. március 19-i német megszállás ellenére "a fegyveres és
adminisztratív hatalom évtizedes folytonossága megmaradt. Sőt, a
rendeletalkotás és -alkalmazás során manifesztálódott, hogy a náci
célokat az apparátus magévá teszi, saját eszközeivel elősegíti,
legalizálja. (...) a hagyományos magyar államapparátus szaktudásával a
nácik, majd a nyilasok rendelkezésére állt" (Ságvári Ágnes: "Parancsra
tették?" In: The Holocaust in Hungary Fifty Years Later. 1997, Columbia University Press.)
A
denial állapota, a szembenézés képességének teljes hiánya utcaszinten
még magyarázható vagy menthető, kormányzati szinten semmiképpen. Nincs
náciveszély, persze. De a hatalom és a társadalom egy része a tagadástól
a sértett önmentegetésen át a dacos "szabadságharcig" minden jelét
felmutatja egy lehetséges az előtti állapotnak.
*
Szentesi Zöldi László főszerkesztő-helyettes például egyenesen unja a holokausztot, ami teljesen érthető.
Én
is kurvára unom, hogy a közönyös magyar közigazgatás anno gettóba
kényszerítette, ill. marhavagonba zárta és a gázba küldte felvidéki és
budapesti rokonságom jó részét, unom, hogy úgy kétszázezer magyar
csendőr és köztisztviselő készségesen kiszolgálta
a náci megszállók "végső megoldását", unom, hogy az 1920-tól meghozott
zsidótörvények rendszerszerű és közérzületszerű előkészítését
szolgáltatták annak, amit 1944 tavaszán már csak végre kellett hajtani,
de mit csináljunk, neki meg nekem együtt kell élnünk ezzel a sok
dögunalommal.
"Itt van nekünk Wiesel úr a maga dögunalmas, a
múlt század közepén megesett történeteivel" – régen volt, tán igaz se
volt, de ha mégis, mi közünk hozzá? És mit írna ez a faszi, ha Wiesel
azzal kérkedne, mi köze neki Trianonhoz, a kádári terrorhoz vagy a
magyarok egyéb fájdalmaihoz? Belegondolni is dögunalom.
"Nem
értjük, nem értékeljük, és szomorúan mondom, alapvetően rettenetesen
unjuk ezeket az egy kaptafás történeteket" – írja Szentesi őszintén,
nyilván egész generációja nevében. Az őszinteség becsülendő érték,
mondjuk a) jobb lett volna, ha tudja, hogy Wiesel nem irodalmi
Nobel-díjat kapott, hanem Nobel-békedíjat, b) legalább utal arra, mit is
tart a legunalmasabbnak Wiesel történetéből.
Azt, hogy 15 éves korában deportálták? Azt, hogy megjárt három
koncentrációs lágert, és Auschwitzban az A-7713-at tetoválták a bal
karjára? Hogy kiirtották a családját? Jó, mondjuk egy jól sikerült
Széles-interjú tényleg izgalmasabb.
Enyhén szólva nem állt éppen a morális helyzet magaslatán a kitűnő Véleményvezér sem, amelynek szerzője szerint
"ez most nem a kormány sara", Wiesel maga felel az akciójáért. A poszt a
VV egyéb írásaitól eltérően nettó kormánymentegetésre használja a
botrányt, szerinte a Fidesz semmilyen szélsőjobbos tendenciát nem tűr és
nem támogat, úgyhogy szegény Wiesel alaposan "félreérti a magyar
politikai helyzetet". Amikor "a Fidesz-kormányt sok mindennel lehet
vádolni, de ezzel biztosan nem".
A VV-poszt legkínosabb része a
Horthy-rezsim időszakának kormányhű reviziója: a nácizmus térnyerése
ellenére a mérleg pozitív serpenyőjében szerepel "a megvert és
megcsonkított ország gazdasági és társadalmi talpraállása, büszkeségének
részleges helyreállítása, illetve a két totalitárius diktatúra közötti,
nagyon sokáig sikeresnek tűnő egyensúlyozás". A mérleg sajnos így sem
stimmel, a kettő nincs arányban egymással, mindez nem alapozhat meg új
Horthy-kultuszt. Pláne nem áll meg az, hogy a kormány nem tűri-támogatja
a széljobbos tendenciákat.
"Ezek a döntések kizárólag a helyi
közösségekre tartoznak. Ha egy magyar település ilyen emlékművet akar
állítani, az az ő saját felelőssége. Ez nem a kormány dolga. (...)
Magyarország demokrácia. Nem a miniszterelnök óhaja bizonyos viták
megnyitása vagy leállítása. Ha az emberek valamiről vitázni akarnak,
vitázzanak" – közölte a mindig demokratikus és visszafogott Orbán Viktor a konzervatív Die Presse megdöbbent újságíróival.
Sehol
a világon nem a szuverén helyhatóság magánügye, belbotránya lenne egy
Horthy-szobor, de még egy Tormay Cécile-emléktábla felavatása sem. A
kormány megszólalna, és igen keményen helyrerakná a helyi erőket, épp a
demokrácia jegyében. Sehol a világon nem Sara J. Bloomfield, a
washingtoni Holokauszt Múzeum igazgatója, hanem a miniszterelnök
jelentené ki egy tévés dörgedelmében, hogy nem fogunk fasiszta
ideológusokat és második világháborús vezetőket rehabilitálni, ez
ugyanis "súlyos megsértése azok emlékének, akik elpusztultak a Horthy-
és a Szálasi-rezsim alatt, és mélységesen zavaró jelzés a zsidóknak és
más kisebbségeknek Magyarországon".
Nem Csókakő magánügye, hanem enyhén szólva közügy, hogy egy Fidesz-KDNP-s polgármester a betiltott Magyar Gárda utódjával és egy hungarista
ifjúsági mozgalommal együtt rehabilitálja Horthyt és szólítja fel a
magyar nőket a Kárpát-medence "teleszülésére". "A kezdeményezés helyi
fiataloké, a Vértesalja Gyermekei Mozgalom nem bejegyzett szervezett,
hanem inkább baráti társaság" – közölte
már tavaly Fűrész György polgármester. Akkor jó. Ha helyi fiatalok, az
jó. Mert nyilván ők is unják az egy kaptafás történeteket.
*
Nem, Magyarországon nincs náciveszély, a jövő elkezdődött, és minden jel ellenére nem a diktatúra felé tart.
A
múlt azonban még újraírható, hiszen vannak dolgok, amik ebben az
országban nem változnak. Akik tudják, nem beszélnek, legalábbis nem elég
hangosan. Akik nem tudják, nem tesznek fel kérdéseket, ők nagy
valószínűséggel hülyén is halnak meg. Akik mégis kérdeznek, azok nem
kapnak választ.
hvg
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!