Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | B Klári | 1 hozzászólás
Ranschburg Jenő, a közismert és népszerű lélekgyógyász március 10-én, 76 éves korában elhunyt. A Szombat munkatársa, Várnai Pál napokkal korábban fejezte be a vele készült, alábbi interjút, mely nagy valószínűséggel az utolsó interjú lehetett, melyet Ranschburg professzor életében adott.
Ranschburg Jenő (Fotó: Tóth Csilla) |
Gyermekpszichológus, közíró. Néhány kitüntetése: Prima Primissima (2009); Budapest díszpolgára (2006); Magyar Köztarsasági Érdemrend tisztikeresztje (2005). Több tucat könyv szerzője, illetve szerkesztője.
– Nemrég olvastam egy gondolatát: nagy baj van, ha a tisztesség csak hősként lehet jelen. Ez annyira megtetszett, hogy azóta gyakran idézem.
– Sajnos a gondolat nem eredeti, ha az lenne, büszke lennék rá. Én itt Brechtre hivatkozom, aki elátkozza azokat a társadalmakat, ahol hősnek kell lenni ahhoz, hogy valaki tisztességes legyen.
– Jól tudom, hogy Ön elsősorban gyermek- és személyiség-lélektannal, valamint agresszió-kutatással foglalkozik?
–
Mindig hangoztattam, hogy fejlődéslélektannal foglalkozom. Engem
mindig az érdekelt, hogy miből lesz a cserebogár, ez vitt a gyerekekhez.
– Gyakran beszél arról a katartikus élményről, ami 1944-ben érte Önt. Arról a bizonyos „redőnyről,” amit újra vél hallani.
– 1944 őszén, a nyilas hatalom átvétel utáni első napon kiürítették azt a csillagos házat, amelyikben édesanyámmal, nagynénémmel és annak gyerekeivel laktunk. Sorakoztunk az utcán és felemelt karral kellett végigvonulnunk a városon. Mint tépelődő, magába forduló gyerek, lemaradtam a sorból és bámészkodtam. A járda szélén álldogáló, bennünket figyelő emberek közül kilépett egy tizenéves forma suhanc és belém rúgott.
A rúgás hatására felriadtam a bámészkodásból, és az előttem vonuló sor után szaladtam. Nem fájt, de azóta érzem sajogni a helyét. Ahogy mentünk, fel-felnéztem a házakra, ahogy az emberek az ablakból bámulták a vonuló nőket, öregeket, gyerekeket. Észrevettem, hogyha elkapom valakinek a tekintetét, akkor az illető visszahúzódik és lehúzza a redőnyt. Ezt redőny- effektusnak neveztem el, ami azóta is foglalkoztat, különösen az utóbbi időben. Ez alapvető probléma. Az emberek úgy gondolják, hogy amit látnak, az szörnyű, de nem az ő dolguk, félnek, lehúzzák a redőnyt. Az a meggyőződésem, hogy a negatív, a gonosz hatalom sikereinek ez a záloga.
|
– Feldolgozható e egyáltalán az a típusú trauma, amelyet ön is átélt? Egy helyütt „a feldolgozás kétségbeesett kísérletéről” ír.
–
Ennek a feldolgozásnak több szintje van. Virág Teréz, ennek a témának a
legjobb magyar szakértője bizonygatni próbálta, hogy ez generációról
generációra száll. Teljes egészében ez a trauma feldolgozhatatlan, de
élni lehet vele. Miközben úgy tűnik, hogy a sebek behegednek, valójában
könnyen megnyílnak bizonyos emlékek hatására és soha el nem múlnak. Én
magam vegyes házasságban élek, a gyerekeim viszont látványosan
vállalják zsidóságukat. Kis koruktól fogva tudatosan beszélek nekik
arról, amit átéltem, hogy ne érhesse őket meglepetés. A feleségem pedig
zsidóvá vált és zsidóbb lett, mint én vagyok. Azt szoktam mondani
ironikusan, hogy szereztem egy embert a zsidóságnak. Amikor az alvó
antiszemitizmus feléledését észlelem, minden előjön 1944-ből: a sebek,
az indulatok, a fájdalmak. Az 1944 nyara és 1945 januárja közötti
időszakot szinte napról napra fel tudom idézni, miközben az azt
megelőző és követő éveket már kevésbé.
– Mennyire határozta meg a pályaválasztását mindaz, amit gyerekkorában átélt?
– Erre a kérdésre én sem tudok igazán válaszolni. Mégis azt gondolom, hogy a pályaválasztásomat semmiképpen, de a témaválasztásomat feltétlenül. Régebben sok évig foglalkoztam agresszióval, s visszatekintve úgy látom, hogy ez nagy valószínűséggel összefügg a gyerekkorommal.
– Visszatérnék szűkebb szakmájához. Gyakran hangoztatja, hogy az empátia, a morális értékek már négyéves korban kialakulnak egy gyereknél, s ezek később sem fognak változni. Ez a mentalitásra is vonatkozik?
– Ha ez alatt alapvető karaktervonásokat ért, ennek rengeteg veleszületett aspektusa van, s ezt veleszületett temperamentumjegyekkel szoktuk illusztrálni. Ezek valóban a későbbi mentalitás alapvonásai lehetnek. Ilyenek például, hogy valaki mennyire türelmes vagy képes-e koncentrálni. Itt rengeteg korán megtanult aspektus játszik szerepet s ezért a korai, elsősorban anya-gyermek kapcsolat lesz döntően meghatározó. Én magam is rengeteg, ezzel kapcsolatos kísérletet csináltam óvodákban. Mindig kiderült, hogy azok a gyerekek lesznek később a leginkább kezelhetetlenek, akikből már kiskorukban hiányzik az együttérzés készsége.
|
– Valahol azt írja, hogy nem tartja követendőnek a jó magaviseletű gyereket.
– Vannak jobban és kevésbé szerethető gyerekek. Én az olyan típusú gyereket szeretem a legkevésbé, amilyen én voltam, akik mindig jók akarnak lenni, akik nem tudnak a felnőtteknek nemet mondani. Az ilyen gyerekeket „használat előtt felrázandó” típusúaknak nevezem. Én mindig jó színben akartam feltűnni a felnőtteknek, és csak később jutott eszembe, hogy ez nem én vagyok. Az olyan gyereket szeretem, akiben megvan a karakánság, az önértékelés és a mások tisztelete mellett az önbecsülésnek az a szintje, amellyel valamilyen egyensúlyt tud teremteni a szociálisan elvárt és a saját igénye között.
– Szeretném most a gyűlölet természetéről kérdezni. Valahol megírta, hogy nincs önben gyűlölet, legfeljebb félelem. A hatvanas, hetvenes években sok zsidó nem volt képes megérteni, hogy nem gyűlölöm a németeket azért, mert elhurcolták apámat. Úgy vélem, annak rossz, aki gyűlöl, s hagyjuk meg nekik ezt a kétes „örömet”. Ám azt is tapasztalom újabban, hogy gyakran azok vádolnak másokat gyűlölettel, akik maguk gyűlölnek. Miért van az embereknek ennyire szükségük arra, hogy gyűlöljenek?
–
Nincs erre szakszerű válaszom. Inkább bűnbakra van szükségük. Rengeteg
kutatás folyik világszerte ebben a tárgyban. Az embereknek szükségük
van indulataik levezetésére, arra, hogy saját személyes sérelmeiket,
sikertelenségüket, megbántottságukat, rossz anyagi helyzetüket valahogy
megmagyarázzák. S amikor nem találnak ezekre valódi okot vagy félnek
azt megtalálni, akkor választanak maguknak bűnbakot, akin leverhetik az
indulataikat. Az agressziónak katartikus hatása van. Más kérdés, hogy
ezt kísérheti bűntudat. Az ember zsigeri szinten tudja, hogy saját
sérelmeit akkor képes enyhíteni, hogyha a sérelmet előidézőt
bántalmazza. És ha ezt nem tudja, akkor behelyettesíti egy másik
személlyel.
– A mai helyzet különösen érdekes lehet egy pszichológus számára, hiszen a közszereplők a szemünk előtt váltogatják a nézeteiket.
–
Ahol az embernek teljesen mindegy, hogy milyen elvek mellett vagy
ellen szólal fel annak érdekében, hogy önmagát a megfelelő helyen
pozícionálja, ott a köpönyegforgatás teljesen természetes. A lényeg csak
annyi, hogy a számára fontos pozíciót megtalálja. Hogy ez milyen
intellektuális vagy világnézeti közegben történik, az számára teljesen
közömbös.
– Hogyan alakulnak ki az előítéletek? Öröklődnek vagy a környezet határozza meg őket?
–
Az előítéletek is korán megjelennek és persze öröklődnek. Nagyon
megdöbbentem, amikor rájöttem, hogy nekem is vannak előítéleteim. Így
például, nem vagyok képes megkóstolni a rákot. Én egy gasztronómiai
előítéletes vagyok, amit nem tudok leküzdeni, miközben úgy gondolom,
hogy egyéb jellegű előítéleteim nincsenek.
– Próbáljuk
elhitetni magunkkal s velünk is próbálják elhitetni, hogy demokráciában
élünk, ám ez nagyon nehezen megy nekünk. Mitől van ez?
– Mi magyarok évszázadok óta nagyon speciális helyzetben élünk, amelynek a lényege a demokratikus szellem hiánya, a vezetőhöz való igazodás képessége. Ez levezethető a családokon is, mert a tipikus család a társadalomnak egy jellegzetes mintája.
A magyar társadalom apaképe
egyértelműen összehozható Ferenc Józseffel, Horthy Miklóssal, Rákosi
Mátyással, Kádár Jánossal. Ennek a mentalitásnak a lényege az, hogy az
ember fogadjon szót, húzza meg magát, ne kelljen gondolkodni, ezt bízzuk
másra, aki megmondja, hogy mi a jó és mi a rossz. Az én dolgom csupán
annyi, hogy ezt kövessem. Nekem ezért is voltak mindig kételyeim azzal
kapcsolatosan, hogy egy demokratikus berendezkedés néhány hónap alatt
létrehozható. A demokráciát csak demokraták tudják működtetni, és
ameddig a demokraták csekély kisebbségben vannak, addig egy
demokráciának nincs igazán terepe és jövője. Még hozzátenném a
felelősségvállalás hiányát, s azt is, hogy a társadalom máig sem nézett
őszintén szembe a múlt kritikus korszakaival.
– Most
„zsidózni” fogok. Miért van az, hogy a zsidók, legalább is nálunk,
hajlamosabbak a megszólalásra, a szembehelyezkedésre, netán a
szerepvállalásra? A gimnáziumi osztályban ketten voltunk zsidók, s ha
meg kellett kérdezni valamit a tanártól, természetes volt, s el is
várták tőlünk a többiek, hogy majd valamelyikünk fog szólni.
– Ennek oka a zsidók beilleszkedési törekvései és azok szükségszerű sikertelensége. Sehol másutt nem sikerült a beilleszkedés annyira, mint Magyarországon, ennek ellenére legtöbbünk azt érzi, hogy ez nem egészen sikerült. Kettős – zsidó és magyar identitásunk – együtt létezik, állandóan e kettő között lavírozunk és ez rengeteg feszültség forrása. Az, hogy az ember egész életén keresztül a kötélen táncol, valószínűleg szerepet játszhat abban, hogy jártatja a száját, ahol nem feltétlenül kellene.
|
– Már beszéltünk az emberek apa utáni vágyáról, s ez némiképpen összefügg a hatalommal, amelynek természetéről nemrég írt egy cikket. Benne idézi Adler közismert teóriáját a hatalomvágy ösztönéről. Néha azt gondolom, hogy a mindenkori hatalom megszemélyesítőjénél is visszataszítóbbak azok, akik körülötte sündörögnek.
– Nekem volt egy
tervem, hogy megírom majd az engedelmeskedők, a szófogadók
pszichológiáját is, mert a kettő együtt érdekes. Ma látjuk igazán, hogy
mennyire kiszámíthatatlan az, hogy egy hatalmi pozícióban hogyan kezd
valaki viselkedni. Ez a pozíció önmagában hordoz bizonyos
karaktervonásokat, és hihetetlen belső erő kell ahhoz, hogy a hatalomba
kerülő ember le tudja küzdeni ezeket. Meggyőződésem, hogy nincsenek
korábbi jegyek, nincs az a pszichológiai kísérlet, amivel meg lehet
jósolni, hogy egy adott ember hogyan fog viselkedni hatalmi pozícióban.
– Mi mozgat bennünket a hatalom felé? A kisebbségi érzés?
– Az alacsonyabb-rendűség érzése mindig is hatalmi vágyat ébresztett az emberekben.
– Pár éve egy lengyel férfi – másvalakit idézve – úgy határozta meg az antiszemitizmust, hogy az „egy gój betegség, amelybe a zsidók halnak bele.” De mit gondol azokról a zsidókról, akik úgy próbálnak menekülni gyökereiktől, hogy a szélsőjobbhoz vonzódnak vagy csatlakoznak, mert ott érzik magukat biztonságban?
– Ez egy nagyon rossz útja a menekülésnek, a menekülési vágynak. A vágy arra, hogy ott majd befogadják. Általában az ilyenfajta közösségeknek mindig van egy dísz-zsidaja, aminél rosszabb szerepet nehéz elképzelni. Amikor egy zsidó antiszemita, az a legborzasztóbb.
– Önt mindig is érdekelte az irodalom, s nemcsak mint olvasót. Még egy kötet gyermekverse is megjelent. Elmondana pár sort valamelyik verséből?
– Nekem a legkedvesebb a Tűz című.
„A
tűz iszonyú gonosz lehet, apukám vashordóba zárta, úgy hívják, kályha.
Most mérges a tűz, zúg, forog, szikrák pattognak belőle. Úgy háborog
és szórja szerte mind a fényt. Azt hiszem, kicsit félek tőle, bár
inkább sajnálom szegényt. A kályha biztosan szűk neki. Megkérem majd az
apukát, hátha szabadon engedi.”
– Nem lehet véletlen, hogy gyerekverseket írt.
– Én megszállottan készültem magyartanárnak, és amit húsz éves korom körül írtam, azt mind gyerekek számára írtam. Van egy nálam tizenkét évvel fiatalabb húgom, s az iránta érzett imádatom is hozzájárult az akkor írott versekhez, mesejátékokhoz.
– Maradt még egy kérdésem. Vannak, akik megkérdőjelezik a holokauszt-oktatás eredményességét. Mit gondol erről?
– Nemrég egy történelemtanár beszámolt nekem a saját tapasztalatairól. Amikor erről a korszakról beszél, mindig feláll valamelyik gyerek, hogy ez mind hazugság, s hogy a nagypapa szokott neki felolvasni a Mein Kampfból. Erre azt mondtam, hogy én bizony elővenném a Mein Kampfot, fel is olvasnék belőle, s megbeszélném velük szóról-szóra.
Nem az a megoldás, hogy elkezdem sajnálni az áldozatokat, hogy beszélek ezekről a szörnyűségről. Ellenkezőleg: őket kell eljuttatni ahhoz a gondolathoz, hogy ez embertelen. Nem a szánalomból kell kiindulni. Nem tudom elképzelni, hogy ezek a 10-12 éves gyerekek megközelíthetetlenek lennének. S az, hogy ezt befogadják, vagy kizárják, az attól függ, hogy ki olvassa fel nekik ezeket az idézeteket.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!