Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Magyarországra költözik a kanadai Québec tartományból a nyírtassi haszid
közösség, hogy újból otthont teremtsen magának azon a helyen, ahol a
18. században elődei, a Mózes vallású közösség tagjai letelepedtek, s
ahonnan a Holokauszt-túlélő tagjai emigrációba kényszerültek.
A Traubisoda védjegyét és licenszét jogtalanul használó, a jogos
tulajdonost milliárdokkal megkárosító Berkowitz már ezelőtt sem volt
ismeretlen a Szabolcs megyei falu lakói előtt. Tények igazolják: amerre ő
jár, útját megkárosított intézmények és cégek, illetve kifizetlen
számlák szegélyezik. A Magyar Nemzet beszámolója szerint a történet
2001-ig nyúlik vissza, amikor is a márkabitorló zsidó szervezkedni
kezdett a meglehetősen szegény településen.
Az Ortodox Zsidó Világtanács és a Mechon Simon Szociális és
Foglalkoztatási Alapítvány tájékoztatása szerint Magyarországra költözik
a kanadai Québec tartományban élő nyírtassi haszid közösség, s "otthont
teremt magának azon a helyen, ahol a 18. században a Mózes vallású
közösség tagjai telepedtek le, a szeretet és az összefogás maroknyi
szigetét alkotva a mai Nyírtass község területén"
Ebből az alkalomból az alapítvány, június 22-26 között nagyszabású
rendezvénysorozatot tart, amelynek díszvendége várhatóan Lőwy pátriárka,
a Demecseren született és tiszteletreméltó kort megért (québeci)
Nyírtassi Főrabbi lesz. A pátriárka közel ezerfős kíséretével érkezik,
külön repülőkkel a debreceni reptérre. A vendégek között lesz több híres
főrabbi a világ minden tájáról.
Az eseménysorozat keretében leteszik egy vallási, gazdasági, kulturális
központ alapkövét, felavatják a leendő nyírtassi székhelyet és házat és
az új mikvét (közösségi fürdő -tj). Mint az alapítvány
sajtóközleményéből kiderül, az eseménysorozat, benne a sabesszel, nagyon
színes, forgatagos, a több ezer éves haszid zsidó szokásokkal tarkított
lesz. A Mózes vallású ortodox haszid világ - amely több százezres
lélekszámú - nagyrészt magyar származású. Magyarországon az alapítvány
képviseli. Tagjai büszkén vállalják magyarságukat.
A nyírtassi haszid rendezvény idején nem sikerült a helyszínre bejutnunk
első nekifutásra, mert egy őrző-védő cég munkatársai utunkat állták,
így a lezárt utcák végén váltottunk néhány szót az ottani lakások
tulajdonosaival. Papp László polgármesterrel csak telefonon
beszélhettünk, egyéb elfoglaltságai miatt nem tartózkodott a hivatalban.
Közölte, a faluban mindenki tud mindent a haszid zsidók nyírtassi
zarándoklatának történetéről, majd ők elmondják, mi zajlik most, és mi
történt 2001 nyarán. Csupán annyit mondott, hárommillió forinttal
tartozik a közösség Nyírtass önkormányzatának. Titokzatosan hangzottak a
szabolcsi község első emberének mondatai, amint az is, ahogy
helyettese, Imre Gyula polgármester-helyettes Nyírtass jelenéről,
sorsáról beszélt a zsidó rendezvény helyett. Úgy tűnt, tudatosan kerülte
meg a haszid összejövetelre vonatkozó kérdéseket, és szabadkozva
közölte: 2001-ben még nem ő volt az alpolgármester. Úgy fogalmazott, a
vendéglátással kapcsolatban csak Papp László adhat tájékoztatást, ő csak
annyit tud: az önkormányzatnak és a haszid közösség nyírtassi
találkozójának 2002 óta semmi köze egymáshoz.
Szerettük volna megtudni, vajon történt-e előrelépés a hárommillió
forintos tartozás kiegyenlítése ügyében, választ azonban nem kaptunk.
Eredménytelenül zárult tehát a polgármester-helyettessel folytatott
beszélgetés; ugyanakkor a faluban egy neve elhallgatását kérő
fiatalember elárulta, nem csodálkozik azon, ha Papp László és Imre Gyula
egymásnak passzolgatja a labdát. Nagyon komoly nézeteltérés alakult ki a
polgármester és Salamon Berkowitz főszervező között 2001-ben - jegyezte
meg. Máig sem érti, miért nem tett feljelentést a polgármester a
kifizetetlen hárommillió forint miatt. A férfi szerint úgy kezdődött a
2001-es történet, hogy csaknem ezer haszid zsidó jelezte részvételi
szándékát, s úgy tudja, Salamon Berkowitz és még néhány ember megkereste
a polgármestert. Azt kérték Papp Lászlótól, bocs&a
acute;ssa a vendégek rendelkezésére az óvodát, az iskolát, illetve még
néhány intézményt, mert nem tudnak mindenkinek szállást biztosítani. Nem
kívánják ingyen, kifizetik a bérleti díjat - nyugtatták meg a
polgármestert. A megállapodás szerint hárommillió forint ütötte volna az
önkormányzat markát az öt évvel ezelőtti találkozó után, ám a település
hoppon maradt: egy forintot sem látott a hárommillióból. A fiatalember
megjegyezte: a bérbe adott közintézményeket úgy hagyták ott az amerikai,
kanadai, európai, izraeli zsidók, hogy ,,a kommunális hulladéktelep
ezekhez képest steril szívsebészeti műtő". A polgármester e rendezvényt
követően döntött úgy: nincs tovább partnerség. Amennyiben 2002-ben újra
eljönnek a faluból elszármazott haszidok, úgy rendezik a találkozót,
ahogy tudják." - olvashattuk a Magyar Nemzet 2006. július elsejei
számában.
A beszámolóból kiderül továbbá, hogy a magát ultracivilizáltnak hazudó
pajeszos csürhénél még a bukaresti oláhcigány is kulturáltabban
viselkedik. Abba meg bele sem merünk gondolni, hogy a negyven fokos
hőségben, nyakig fekete kaftánban, csizmában és kalapban korzózó
tetűhintás banditák milyen penetráns bűzcsíkot húzhattak maguk után.
De ez még hagyján, hiszen elsősorban egymást kell szagolgatniuk, de az
már végképp vérlázító, hogy ezek az ürülékszagú Don Juan-ok - rituális
perverzióikat akarván kiélni - a falubéli asszonyokat és lányokat
molesztálták, most még csak verbálisan. A helybéliek így nyilatkoztak
erről a Magyar Nemzetnek:
"Egy idős asszony óvatosságra intett bennünket. Elmondta, ez a népes,
zsidó öltözetű férficsapat - miközben jámborságát hirdeti -
szemérmetlenül zaklatja a faluban élő nőket. A haszidok ugyanis otthon
hagyták asszonyaikat, s a falu legnagyobb megrökönyödésére a helybeli
asszonyoknak tettek ajánlatokat."
- Isten az atyám, hogy nem vagyok antiszemita - méltatlankodott a
zarándoklat második napján Nyírtass Bem utcájának egyik férfi lakója -,
de amit ezek az emberek művelnek itt, az túltesz mindenen. Eljöttek
Kanadából, az Egyesült Államokból és még vagy húsz országból. Kellemes
társaságra számitottunk, erre mi történik? Vagy azonnal megfeledkeznek
magukról, vagy ez a természetes viselkedés náluk.
Ha hiszi, ha nem -
erősítette meg a családapa az elmondottakat -, nyílt ajánlatokat tesznek
asszonyainknak, lányainknak. És még ők csodálkoznak, amikor
felháborodunk, s azt kérdezzük: hol van a tisztességtelenség határa?
Nézze meg, őrző-védő csapattal vigyáztatják nyugalmukat bizonyára nem
kevés pénzért a falu ellenében, miközben a mi nyugalomhoz való jogunkra
nincsenek tekintettel. Ilyen körülmények között részünkről legfontosabb
az éberség: szeretjük a vendégeket, de ami sok, az sok. Ez megy 2001
óta, s amennyiben nemtetszésünknek adunk hangot, azonnal az a válasz,
hogy antiszemiták vagyunk, utáljuk a zsidókat. Nincs nekünk semmi bajunk
a zsidókkal, csupán azt a viselkedési stílust utasítjuk el, amelyet
ezek az emberek képviselnek Nyírtasson. Egyszer még elviseljük, ám
minden itteni találkozásuk alkalmából elvetik a sulykot - mondta a
férfi, hozzátéve: elvárják, hogy a vendégek legalább minimális
alkalmazkodási készséget tanúsítsanak, ha már a helyiek teljes
toleranciára nem számíthatnak."
A Berkowitz-féle bagázsnak, persze, esze ágában sem volt alkalmazkodni a
vendéglátó falu lakóihoz. A települést úgy kezelték, mintha az a
sajátjuk volna, és amit a betolakodó magyaroktól kell védeni. Lássuk,
hogyan élte meg mindezt a Magyar Nemzet újságírója.
"Látogatásunk előtt természetesen érdeklődtünk a rend fenntartásának
körülményeiről: a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendőr-főkapitányság
engedélyezte a négynapos találkozót. A szervezők nem kértek rendőri
biztosítást, saját maguk oldották meg az ezer ember védelmét. A védelmi
szolgálatok munkamódszereinek ismeretében talán nem csoda, ha az első
félelmetes perceket nem a haszidok okozták a kívülállóknak, hanem a
szervezők megbízásából jelen lévő őrző-védő alakulat tagjai. Tucatnyi
fekete ruhás férfi állta útját annak, aki nem a megszokott zsidó
öltözékben próbált bejutni azokba az utcákba, ahol felállították a
vendéglátáshoz nélkülözhetetlen sátrakat.
A fekete ruhás emberek velem is közölték, hogy ez magánrendezvény,
idegeneknek belépni tilos. Amennyiben mégis be szeretnék menni, mutassam
meg a sajtóigazolványomat, s aztán meglátják, mit tehetnek értem.
Megkértek, hogy amíg intézkednek, hagyjam el az utcát, menjek ahhoz az
autóhoz, amelyikkel érkeztem. De lehetőleg ne tartózkodjam a vendégek
közelében. Ekkor értettem meg, hogy itt a törvénynek nincs semmilyen
jelentősége, oda jutottunk, hogy egy magánrendezvényhez vezető közúton -
azaz közterületen - nem léteznek állampolgári jogok.
Elmondtam a
védelmi osztag egyik tagjának, hogy nem megyek vissza, sőt a sajtóigazolványomat
sem mutatom meg, csak akkor, ha ő is bizonyítja, hogy állami megbízást
teljesít. Óvatos szavakkal felvilágosítottam, személyi szabadságomban
korlátoz, amikor kitilt a közterületről, s eközben a fényképezőgépem
megrongálását helyezi kilátásba.
A Bem utca néhány mellettem álló lakója végighallgatta a diskurzust, s
ők is megkérdezték: akkor most nekik is engedélyt kell kérniük, ha ki
szeretnének lépni az utcára? Nekem azt ajánlotta a biztonsági ember, ha
hajlandó leszek végre elhagyni az utcát, odahívja a találkozó
főszervezőjét, Salamon Berkowitzot, s vele megbeszélhetem mindazt, amire
egy újságolvasó kíváncsi lehet. Ekkor avatkozott közbe a szemtanúk
közül egy középkorú férfi, aki megkért, menjek be a lakásába. Azt
mondta, rossz volt hallgatni a vitát, látni az erőfitogtatást.
- Még tisztelettudóak voltak velünk 2001-ben, akkor ugyanis az
önkormányzat segítségével rendezték meg a találkozójukat. Az első
összejövetel óta tudtommal megvásároltak két telket, s ott állították
fel sátraikat. Most körülbelül tizenöt nyírtassi családhoz kopogtattak
be a rendezvény kezdetén, s azt kérték, hadd alhassanak ott nyírtassi
tartózkodásuk ideje alatt. Ha jól tudom, tíz-tizenötezer forintot
fizettek a szállásért, s a pénz nagy úr, sokan befogadták az
ismeretleneket."
Próbáltunk néhány haszidot is megszólaltatni, ez a terv azonban kudarcba
fulladt. Kiderült, idősek és fiatalok egyaránt rosszul vagy egyáltalán
nem beszélik a magyar nyelvet. Persze az is lehet, hogy beszélik, de nem
akarnak megszólalni. Először, amikor anyanyelvünkön szólítottuk meg
őket, nem értették. Mikor viszont angolul próbálkoztunk, magyarul
válaszolták, hogy nincs miről beszélgetni, magánemberként jöttek
Magyarországra. Egy középkorú haszid férfi viszont - akarva-akaratlanul?
- leleplezte magát: velünk sem magyarul, sem angolul nem társalgott, de
amint meglátott az utcán egy arra járó asszonyt, azonnal megkérdezte
magyarul: "Találkozhatnánk-e este?"
A 4 napos ünnepséget a szervező Traubi-tolvaj Salamon Berkowitz szerint
435 millió forintos beruházás előzte meg, amelyet állítólag
építkezésekre, vendéglátásra, és egy senki által nem látott rituális
fürdő megépítésére fordítottak. A kaftános naplopók jól érezték magukat,
majd koszt, szemetet, hárommillió forint adósságot, önérzetükben mélyen
megsértett asszonyokat, és felháborodott falusi lakosokat hagyva maguk
után, távoztak. Sajnos nem végleg. Bencsik pedig tényfeltárás helyett,
jó üzletemberhez méltóan, elragadtatott PR-cikket íratott pártlapjába
Berkowitzékról.
"E cikk szerzője két éve személyesen járt Nyírtasson... akit érdekel, utánanézhet,
az ottani zsidó összejövetelre 6-7 lakóautót vettek bérbe (ezek 10-20
milliós vadonatúj autók voltak), amelyeket 3 nap múlva teleszarva,
karambolosan, telihányva, széttörve adtak vissza... amikor a helyszínre
érkeztünk, embertelen bűz fogadott, és mocsok.... ezt pár kamera
rögzítette is. (a szagok kivételével mert a kamera elszénelte magát)
Amikor a faluban sétáltunk, az öreg nénikék és bácsikák kint álltak a
kapu előtt, és mivel látták, hogy mi magyarok vagyunk, csak annyit
bírtak rebegni, hogy "ezek nem emberek... ezek állatok...".
[Lásd: magyarul is beszélő, volt magyar állampolgárok! A
magyarországi születés nem jelent magyar származást! Az állampolgárság
és a származás két különböző dolog. Pl. a Québec tartományban született
haszid zsidó, aki megtanulta a francia nyelvet az nem francia, hanem
kanadai illetve québeci zsidó. - tj ]
Lőwy főrabbi Nyírtasson született a nevét a községről kapó Tass-i rabbi
dinasztia sarjaként, s 1945 után a tassi közösség vezetőjévé vált.
Családjából sokan a Holokauszt áldozataivá váltak, így nagyapja is.
A főrabbi, a Holokauszt-túlélő követői kisebb csoportjával 1949-ben
érkezett Kanadába, ahol új haszid közösség felépítésére vállalkozott.
Elsőként hozott létre saját falut Tass néven, amely Montreal közelében
(Boisbriand) található. A falu közössége modellként szolgál saját
iskoláival és intézményeivel.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!