Zsidó: MERKABAH, a legszentebb ismeretek misztikus tana és a szefirot

Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 299 fő
  • Képek - 197 db
  • Videók - 267 db
  • Blogbejegyzések - 229 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 61 db

Üdvözlettel,

Zsidó közösség vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 299 fő
  • Képek - 197 db
  • Videók - 267 db
  • Blogbejegyzések - 229 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 61 db

Üdvözlettel,

Zsidó közösség vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 299 fő
  • Képek - 197 db
  • Videók - 267 db
  • Blogbejegyzések - 229 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 61 db

Üdvözlettel,

Zsidó közösség vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 299 fő
  • Képek - 197 db
  • Videók - 267 db
  • Blogbejegyzések - 229 db
  • Fórumtémák - 33 db
  • Linkek - 61 db

Üdvözlettel,

Zsidó közösség vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

 

 

A Kabbala, mint zsidó vallásbölcseleti (teozofikus) rendszer, egyrészt arra törekszik, hogy az anyag keletkezését, annak a SZELLEMMEL való folyamatos harcát, a "JÓNAK és a ROSSZNAK" természetét megmagyarázza, másrészt, hogy a betűkkel és a számokkal (TARO, HÉBER ABC) a SZENTÍRÁS 7 rétegű rejtelmét megfejtse, kitalálja.

 

 

network.hu


A kabbala nem egy egyszerű tanítás, hanem a tudás komplex rendszere.
Olyan tudás, ami magyarázatot ad a világra, és benne az egyes ember életére.

 

A Kabbala, mint minden héber, vagy arab szó 3 betűs tőből származik.

A QOF, BETH, és LAMED betűkből áll. Jelentése: befogadni, megkapni, elfogadott, áthagyományozott tan.

 

A Kabbaláról szóló írások általában, HAGYOMÁNYNAK, TRADÍCIÓNAK, fordítják, hiszen a hagyomány örökség, az átadás és elfogadás köréhez kapcsolódik. Benne foglaltatik a tudás és a szokások jelentős része. A hagyomány olyan valóság, ami az átadó személytől függetlenül létezik.

 

 

Azok a nemzetek, melyek képesek voltak őseik rájuk ruházott hagyományát megőrizni a világ változása elől, azok a mai napig más élet és szokásrendszerekkel bírnak.

 

A kabbala egy befogadási megértési rendszer, amit nem lehet átadni, csak a megértés és a sok-sok tapasztalat összessége vezet oda, hogy az ember befogadóvá váljék.

 

Ezeket a titkos tanokat a kabbalisták (mebukalinok) titkos bölcsességnek (chokmá nisztarának) vagy a kabbala (hagyománynak) (chokmat hakabbalának) nevezik.

 

Fontos tudni, hogy a Kabbala, mint tanulási út öt részre osztható.

 

1. SZÓBELI KABBALA: szóban mestertől éveken átkapott tanítás.

 

2. ÍROTT KABBALA: a hagyomány szerint a világegyetem leírásával foglalkozik.

 

3. IRODALMI KABBALA: a kabbalisztikus szövegek, különösen a Biblia megfejtésével foglalkozik.

 

4. SZIMBOLIKUS KABBALA: a szimbolika saját élettapasztalataink megértésével és egységes értelmezésével foglalkozik. Miszerint amivel kapcsolatba kerülünk, valami mélyebb dolog szimbolikus megjelenésének köszönhető. Ez elsősorban az ÉLET FÁJA ábráira alapul.

 

5. GYAKORLATI KABBALA: a kabbala különféle mozzanatai, hogyan alkalmazhatók a fejlődés és minden szintű változás előidézésére.

 

A Kabbalát és a benne foglalt tanításokat, csak a babilóniai egyetem professzorai taníthatták!

 

Legjelentősebb elméleti Kabbalista alkotások: SZÉFER YETZIRAH, SZÉFER BAHIR, SZÉFER ZOHÁR, SZIFRA-DI CENIUTA, IDRÁ RABBÁ, IDRÁ ZUTÁ, RAJÁ MEHEMNÁ, TIKUNNÉ ZOHÁR, SZÉFER RÁZÉDE RAZIN, SZÉFER HÉKALÓT, ZÓHÁR CHADÁS, MIDRÁS HA NEELÁM. Nézzük, hogy mit is tartalmaznak-e remekművek.

 

- SZÉFER YETZIRAH: az ALAKZAT, TEREMTÉS KÖNYVE.

 

A hagyomány azt őrzi, hogy KR. után 100 körül élt felvilágosult zsidó misztikus AKIBA rabbi tollából származik. (Habár ezt nagyon sokan támadják).

 

Kevesebb, mint 2000 ezer szóból áll.


Rövidsége ellenére a Világegyetem eredetével és ezen belül az ember szerepével foglakozik. Különös hangsúlyt helyez a HÉBER ÁBC- re, mely a Világegyetem megértésének a kulcsa.

 

A Széfer Yetzirahban akkora tudás és olyan bölcsesség rejlik, hogy sok tudósnak az a véleménye, hogy AKIBA rabbi inkább egy ősi hagyományt jegyzett le, mint saját revalációit (felismerés).

 

A vékony könyv, mely a SZENT BÖLCSESSÉGET (chokmát), vagy a görög SZÓFIÁT mutatja be, az első nyomdában kiadott példányként, 1562-ben Mantuában látott napvilágot.


Le van írva a könyvben, hogy Isten a Világegyetemet a 10 SZEFIROT (szám, emanáció, szféra, tartó) és a Héber ABC 22 mássalhangzójának a manifesztációja (kinyilatkoztatás, kijelentés, megnyilvánulás,) által, melyek a világ építőanyagai, teremtette meg.

 

A szefirot szó gyökere a széfer igető, mely a következő betűkből áll:

 

SZAMEKH, PÉH, RÉS, mely három jelentéssel bír: SZÁMOLNI, BESZÉLNI, ÍRNI.

 

A számok nem, mint egyszerű mennyiségek szerepelnek itt, hanem mint a Világegyetem princípiumai, azaz a teremtés fokozatai.

 

Az első Szefira: RONAKH, KHAJIM, az ÉLŐ ISTEN lehelete.

 

A RONAKH-ból (lehelet, levegő, szellem,) származik a Levegő elem, mely azonosul az Éterrel, ami viszont megoszlik anyagi és nem anyagi ( materiális és inmateriális ) Éterre.

 

Ebből az elsődleges levegőből születik meg a VÍZ és a TŰZ, valamint az ABC 22 betűje.

 

 

Az ŐSVÍZBŐL a KOZMIKUS KAOSZ származik ( Teremtés előtti állapot ) az eredendő TŰZBŐL, pedig a Dicsfény Trónja ( HELY ) születik, valamint az ANGYALOK RENDJEI.

 

A szövegben a Teremtés világrahozás kifejezésére nem használják sem a LACOH, sem a BAROCH igét, hanem a KHAKOK szót.

 

HET, QOF, QOF. Ennek jelentése héberül arabul egyaránt: VÉSNI, EGY TÖRVÉNYT RÖGZÍTENI.

 

Használják még a KHACOV igét HET, CADE, BETH, jelentése: KIFARAGNI EGY KÖVET.

 

 

Figyeljük csak meg MÓZES nevének összetételét:

 

MEM= VÍZ

 

SIN= TŰZ

 

HE = LÉLEGZET

 

Milyen érdekes Mózes két kőtáblára, VÉSTE, FARAGTA a TÖRVÉNYT.

 

Ez a két ige az építőmesteri szókincsből származik. Használatukból arra lehet következtetni, hogy a meg nem nevezett elsődleges elem a FÖLD.

 

Arról van itt szó, hogy az értelem megmunkálja az anyagot.

A hat utolsó Szefira a tér irányait adja meg.

 

Az az egység, amit a 10 Szefirot alkot a TRÓN (HELY) hordozóinak egységét jelzi a MERKABAH misztikus meglátásaiban.

 

A Kabbala előtti ezotéria és misztika a Héber Hagyományban a MERKABAH.

 

A Krisztus utáni I. és II. században jött létre a MERKABAH, amelynek misztikumát a vallástörténet úgy tekinti, mint a Gnózis ( a legszentebb ismeretek, maga a tudás megismerése, illetve ennek a misztikus tana ) egyik zsidó ágát.

 

A misztikum, olyan ismeretet jelent, melyre hétköznapi eszközökkel nem lehet szert tenni, csak a megvilágosodás, feltárás útján jöhet létre ez az ismeret.

 

A Merkabah betűi: MEM, RES, KAF, BÉTH, HETH, ami annyit jelent: SZÁLLÍTÓ EDÉNY, KÖZLEKEDŐ EDÉNY.

 

A RES, KAF, és a BETH, betű adja a szó tövét jelentése: SZEKÉR, MENNYEI FOGAT, MALOMKŐ, KOCSI (ILLÉS SZEKERE).

 

Ezen a SZEKÉREN mennyei fogaton utazva lehet eljutni a SZENT HEGYIG (ARARAT HEGYE).

 

Ahhoz, hogy ezt emberi lény elérje, fel kell tudni, nyitni a mágikus pecséteket mind, a HÉT SZFÉRÁBAN. Ezen az úton feltárulnak a mennyei és földi dolgok titkai.

 

A második fontos irodalmi Kabbalatanítás: a SZÉFER BAHÍR, a VILÁG TÓ FÉNY, TÜNDÖKLŐ FÉNY KÖNYVE, a FÉNY KÖNYVE.

Ez a könyv egy irdatlan kiterjedésű, láthatatlan, sokrétegű kozmikus valóságot tételez fel.

 

A harmadik könyv: A SZÉFER ZOHÁR, a FÉNY KÖNYVE, a RAGYOGÁS KÖNYVE.

Ezt a Könyvet SIMEON BEN JOCHÁJ a II. század kíválló tanaita rabbija írta, aki AKIBA rabbinak volt az egyik kiváló tanítványa.

 

A monda szerint a rómaiak üldözése elől menekülve a fiaival 13 évig egy barlagban rejtőzködött, ahol az angyali kinyilatkoztatás útján részesült azokban a misztikus tanokban, amelyeket a Zohárban leírt.

 

A mondát azonban megcáfolják a Zohárban leírtak. Mára már bebizonyosodott tény, hogy a Zóhárt nem SIMEON BEN JOCHÁJ, hanem a kóbor életet élő MÓZES DE LEON szerkeztette.

 

LEON, hogy munkájának nagyobb tekintélyt adjon a II. Század híres tanaita rabbiját JOCHÁJT vallotta a mű szerzőjének. Mivel JOCHÁJ ismert és híres volt, így jobban jövedelmezett a könyv családjának.

 

A következő könyv az SZÉFER RAZIÉL, RAZIÉL ANGYAL könyve, ISTENI titok.

Misztikus traktátusok (értekezés, tanulmány) gyűjteménye az ISTEN neveiről és azok használatáról az Angyalokról, amulettekről, és azok csodás használatáról.

 

A SZIFRA DI CENIUTÁ, a REJTELEM KÖNYVE. A Teremtéssel foglalkozik.

Az IDRÁ RABBÁ, a NAGY GYÜLEKEZET ÉS az IDRÁ ZUTÁ a KIS GYÜLEKEZET SIMEON BEN JOCHÁJ tanítványai körében előadott tanításait tartalmazza.

A RAJÁ MEHEMNÁ, a HŰ PÁSZTOR, ami tulajdonképpen MÓZEST jelenti.

 

Állítólag ezt a művet MÓZES írta. MÓZES, ILLÉS PRÓFÉTA, és SIMEON BEN JOCHÁJ közötti beszélgetést adja, s a mózesi törvények allegórikus ( jelképes, képletes ) magyarázatáról szól.

 

A TIKKUNÉ ZÓHÁR, PÓTLÁSOK a ZÓHÁRHOZ, különféle régebbi és újabb keletű pótlások a ZÓHÁRHOZ.

 

A SZÉFER RAZÉ DE RAZIN a LEGTITKOSABB TITKOK KÖNYVE, főként a testnek a lélekhez való viszonyával foglalkozik.

 

A SZÉFER HÉKALÓT, ez a könyv a szférákról, a paradicsomról és a pokolról szól.

 

A ZÓHÁR CHADÁS AZ ÚJ ZÓHÁR vagy a rejtett magyarázat, amely a legifjabb része a ZÓHÁRNAK a SZENTÍRÁS különféle helyeinek misztikus magyarázatát adja.


forrás

Címkék: merkabah

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu