Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A kibuc zsidó találmány. A
héber „kovec” (= csoport) szóból képezték a nevét egy olyan speciális
települési formára, amelyet a baloldali, cionista ideológia és a hely
speciális jellegzetességeiből adódó szükség alakított ki.
Az 1900-as
évek elején az Oszmán Birodalom területére érkezett oroszországi
fiatalok csoportja („kvucá”, héber) az idegen, többnyire ellenséges
környezetben, közösen végzett mezőgazdasági munkában látta a zsidók új,
autentikus életformáját az ős-új hazában. A kezdeti kibucok alapelveihez
tartozott a közösség elsőbbsége az egyénnel szemben, a közös munka és a
tanulás szentsége.
Bár az első kibucok életformáját a környezeti
feltételek legalább annyira keményen alakították, mint a szocialista
eszme, később sikerült mindent ideologizálni – ami hozzájárult ahhoz,
hogy a kibuc-mozgalom jócskán túlélte az államalapítás körüli
kényszerhelyzetet. Jövőre lesz száz éve, hogy megalakult az első
„csoport” Deganja néven. Ugyanakkor éppen az ideológiai alaphelyzet
okozta a kibuc-mozgalom sokszínűségét.
A kibucokban megvalósult a "kommunizmus": mindenki a szükségletei
szerint részesül a megtermelt javakból, NINCS PÉNZMOZGÁS!
Izrael legismertebb kommunista kibucát az arab-izraeli háborúban elfoglalt területek határán, a Jordán Királysághoz tartozó Tulkáremhez közel alapították Holokausztot túlélt magyar fiatalok és nevezték el a szintén magyar származású Hanna Szenes hősi emlékére Jad Hannának.
A hivatalosan 1950. április 10-én megalapított és elkötelezett baloldaliságáról híres kibuc alapítói között volt László Gergely anyai nagyanyjának húga és férje, akik századmagukkal mind a mai napig az egykor példaszerűen gazdálkodó kibuc területén laknak.
Az elmúlt 15 évben László Gergely többször járt ott, ahol tanúja lett a kibuc, az Izrael kialakulását és fejlődését meghatározó „ideális” (és utópisztikus) közösségi létforma megszűnésének, illetve átalakulásának.
A Jad Hanna – A kollektív ember projekt egy közösség történetének
rekonstrukciója, amely a személyes és kollektív emlékezet összefüggéseiben
mutatja meg az uniformizált viszonyok közepette is létező, annak felbomlásával
meghatározóvá váló különbségeket, minták és identitások sokszínűségét.
Az Ernst Múzeum-beli kiállítás egy több éves gyűjtő- és emlékmunka eredményét rendszerezi. A Jad Hanna kibuc eddig feldolgozatlan történetének rekonstrukciója, ahol kaleidoszkópszerűen rendeződik egymás mellé számos nézőpont, (élet)történet, vallomás, tartalmazza a kutatás és dokumentálás folyamatának bemutatását is.
László Gergely projektjében többféle tematikus egység kapcsolódik össze: az archív anyagokkal való munka, illetve a kortárs dokumentáció: fotón és filmen rögzített életképek, portrék és interjúk. Ebben helyet kap a kibucban összegyűjtött fotókból álló archívum, személyes és hivatalos levelek, archív dokumentum-propagandafilmek részletei, valamint László Gergely a kibucban készített fotói és rövidfilmjei.
Egy kibuc termelése
Külön egységet alkotnak a kibuc közösségének legfontosabb ünnepére, a Purimra készített rövid és vicces előadások és kabarészámok.
A Purim ünnep díszletei között rögzített/dokumentált színházi előadást, illetve élőképek sorát idéző újrajátszás (reenactment) Jad Hanna több mint fél évszázadának kiemelt pillanatait idézné fel. Egy játékos közösségi rítusban keverednének a kibuc alapítóinak és történetét íróknak, és a pár éve betelepültek személyes és kollektív emlékei – különböző kultúrák és történelmek tapasztalatai – felmutatva a kortárs izraeli társadalom és identitás dilemmáit, konfliktusoktól terhes élethelyzeteit is.
A Jad Hanna projekt |
l |
László Gergely: Jad Hanna Kibuc Projekt (2008-2009) Az 1950. április 10-én, a hivatalosan is megalapított
Jad Hanna kibuc a magyarok számára különös jelentőségű. Nemcsak azért,
mert a Holokausztot túlélt magyar fiatalok alapították, - hiszen van még
magyar alapítású kibuc -, hanem a fiatalok elkötelezett baloldalisága
miatt is, a Jad Hanna vált a legismertebb kommunista kibuccá Izraelben. A kibucalapítók között volt a művész anyai
nagyanyjának húga, Háber Mirjam, és férje, Lichter András (Katan).
Századmagukkal a mai napig az egykor példaszerűen gazdálkodó kibuc
területén laknak. Az elmúlt tizenöt évben háromszor látogatta meg őket a
művész, és vált a kibuc lassú átalakulásának és megszűnésének tanújává.
László Gergely kiállítása a több részből álló Jad
Hanna Projekt első nyilvános állomása a kibuccal, annak történetével és
saját családja történetével való munkafolyamat, archív anyagokon és
saját dokumentumfotóin keresztül történő megismerésének egyik fázisa. Ez
év tavaszán Izraelben László Gergely összegyűjtötte a kibuctanács
képarchívumát, illetve egyéb fellelhető fényképeket, dokumentációt,
(levelezés, nyomtatványok, kibucújságok, stb.) felismerve, hogy szinte
az utolsó pillanata ez annak, hogy a Jad Hanna kibuc története – számos,
Izrael kialakulását és fejlődését meghatározó és a kibuc-mozgalommal
összefonódó sorsot és szimbolikus értékű történetet dokumentáló fénykép,
dokumentáció, levelezés – még a szemtanúk segítségével rendszerezhető
legyen. A családi személyes szál, mint kiindulópont és vezérelv
elválaszthatatlanul egybefonódik a Jad Hanna kibuc, illetve a kibuc,
mint egy élet- és utópisztikus közösségi forma kialakulása, működése és
megszűnése, történetének kutatásával.
megtekinthető: 2008. szeptember 18 – október 24.[1]
megnyitó: 2008. szeptember 17. 19.00
kurátor: Páldi Lívia, a Műcsarnok főkurátora
A már Magyarországon megalakult csoport tagjai némi mezőgazdasági
ismereteket is szereztek, mielőtt nekivágtak az útnak. A fiatal zsidó
állam „végein” a felszabadítási háborúban elfoglalt területek határán, a
Jordán Királysághoz tartozó Tulkáremhez közel jelölték ki a kibucuk
helyét, amelyet Hanna Szenes hősi emlékére Jad Hanna Kibucnak neveztek
el.”[2
A különböző elemekből építkező
kiállítás gyakorlatilag magát a képekkel való munkát, a kutatói
(megismerői) folyamatot modellezi. Az archív anyagból és a saját
dokumentációs sorozatokból hívószavak mentén csoportosított, de sokszori
átfedésekkel dolgozó
beazonosítás-rendszerezés-viszonyítás-válogatás-kiemelés
elkerülhetetlenül szubjektív folyamat. Ezt tükrözik a kiállítás tárgyai
is: a bejáratnál rekonstruált díszlet és vetítés, csakúgy, mint a nyolc
tabló-vitrin, amelyekben szabályos raszterbe illesztve archív és a
művész által készített fotók láthatók lekicsinyítve, szándékosan
mindenfajta évszám és magyarázat nélkül. Mindezek mellett szerepel pár, a
kibuc jelen állapotáról és lakosairól készített kinagyított portré is.
Ugyanakkor
a kiállítás egyfajta „casting” is, helyszínek, díszletek, karakterek,
jelmezek, stb. válogatása egy az év végére a kibucba tervezett videó
forgatásához, amely az ott élő különböző közösségek (kibucnyikok, gázai
telepesek, szudáni menekültek, thai vendégmunkások) bevonásával
készülne.
A kiállításhoz filmprogramok és beszélgetések is kapcsolódnak, valamint egy, a
Jad Hanna történetét archív felvételekkel és a művész fotóival dokumentáló 200
oldalas kiadvány is készül.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!