Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Zsidó közösség közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Zsidó közösség vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
11 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Filmeken, újságokban
gyakori kép, ahogy sötét ruhás, szakállas zsidók hajlongva imádkoznak
egy kövekből álló fal előtt, s meghatottan érintik meg az építményt...
Mi a Siratófal valójában?
A hatalmas kőtömbökből
épűlt Nyugati fal (héberül: Ha-Kotel ha-Maaravi) a zsidó vallás
legszentebb helye. Az előtte elterülő téren állandóan imátkoznak. Az építmény nagy része ma a föld alatt van. A teljes, 488 méteres falból
csupán egy 57 méter hosszú, 40 méter magas szakasz áll ott, ahova
imádkozni járnak a hívek.
A Falat, amely a Templom-hegy támfalának egy része, Nagy Heródes
építette az i. e. 20-ban a Templomot övező fal kibővítésekor. A hatalmas
alsó kövek Heródes korából, míg a felső valamivel kisebb kövek az Omjád
és Fátimida időkből származnak.
A Siratófal név onnan ered, hogy a zsidók e falnál imádkozva gyászolják a
templom lerombolását; a Nyugati Fal elnevezés pedig arra utal, hogy
egykor a Heródes által újjáépített második templom udvarát határolta.
A Siratófal a jeruzsálemi óváros vallásiemlék-együttesének, a
Templom-hegynek a része. Szent hellyé azért vált, mert közel esik a
Templom-hegyi Szentélyek Szentélyéhez, a zsidó vallás legszentebb
helyéhez.
A Siratófal jelenleg a zsidó vallásgyakorlás számára hozzáférhető
legszentebb hely, mivel egyrészt magára a Templom-hegyre való belépést a
legtöbb rabbi tiltja, másrészt a hegy palesztin felügyelet alatt áll,
amely ugyan zsidók belépését nem tiltja, a nem muszlim vallásos
megnyilvánulást azonban igen. A szikla, a Mórija hegy egy darabja, ahol Ábrahám feláldozni készült
fiát, Izsákot Jehovának, s ahol ezer évvel Krisztus előtt Salamon király
az első templomot építtette, amelyet Kr. e. 588-ban leromboltak. Jézus
már a Nagy Heródes által építtetett nagyobb templomot láthatta. Heródes
templomát a ma is ott álló sziklára építették. Ezen a helyen történt
Mária megtisztulása, amikor is az öreg Simeon a kis Jézussal a karján
elmondta prófétai beszédét.
A Morfija (Sion) hegy környéke, ahova Salamon építtette templomát,
nemcsak a zsidók, de a muszlimok szemében is szent és becses hely.
Mohamed próféta (570-632) halála után mindössze 6 évvel, 638-ban a
muzulmán Omar kalifa vette be a várost, és a templomot az iszlám szent
körzetének nyilvánította.
Így lett ez az ősi hely három világvallás, a zsidó, a keresztény és az
iszlám találkozópontja. A három nagy egyistenhívő vallás egy-egy
jelentős szent helye található ebben a városban.
A muszlimok hite szerint
a világvége eljövetelekor erről a szikláról hangzik majd el az utolsó
ítéletre hívó szó. A fundamentalisták a "végső jel"-ként tartják számon a
sziklát, a zsidók és a keresztények az Armageddon helyének is nevezik,
amely a végső küzdelem színhelye lesz a Messiás második eljövetele
előtt.
Jeruzsálem a júdeai
sivatag jelentéktelen, dombtetőn álló városkája volt, amikor i. e. 1000
táján Dávid elfoglalta a kánaánitáktól, és délen a Vörös tengertől
északon az Eufráteszig terjedő királyságának fővárosává tette. Mikor
Dávid fia, Salamon a város falain belül megépítette az első templomot - a
szentélyt -, hogy méltó helyet adjon a kőtábláknak, melyekre a Mózesnek
adott Tízparancsolatot vésték, Jeruzsálem a zsidó nép szent helye lett.
I. e. 587-ben Elő-Ázsia legnagyobb birodalmának uralkodója,
Nabukudurriuszur megostromolta a várost. Leromboltatta Salamon
templomát, a zsidókat pedig birodalma fővárosába, Babilonba hurcoltatta.
A babiloni fogságból visszatért zsidó száműzöttek i. e. 520 körül
újjáépítették a templomot, és ez az épület több mint 500 évig fennállt,
miközben Izrael élén egymást váltották az idegen uralkodók.
I. e. 19-ben Salamon templomát ismét átépítették, ezúttal Nagy Heródes
megbízásából, akinek neve örökre összeforrt a betlehemi
gyermekgyilkossággal. A Biblia szerint Heródes elrendelte, hogy minden
fiúcsecsemőt öljenek meg Betlehemben, mert hírt kapott egy gyermek
születéséről, akiből idővel a zsidók királya lesz. A heródesi templom i.
sz. 70-ig állt fenn, amikor a rómaiak - egy zsidó felkelést követően -
földig rombolták.
Napjainkra Heródes templomából mindössze a nyugati fal maradt meg, amely
a zsidók számára a földkerekség legszentebb helye. Közismertebb neve -
Siratófal - a zsidók ama szokásából ered, hogy a szent fal előtt
imádkozva siratják száműzött hittestvéreik sorsát és a templom
lerombolását. A buzgó imádkozók egy része könyörgésekkel telerótt
papírlapot csúsztat a fal hasadékaiba, azaz a szent templomba, abban a
hitben, hogy esdeklő szavaik egyenesen Istenhez szállnak.
Miután a moszlimok megfosztották a zsidókat a szent sziklától, szükségük
volt egy másik szent helyre hitük gyakorlásához. Az Óváros nyugati
részében álló masszív falat választották erre a célra, amelyet az óta
Siratófalnak hívnak. A hagyomány szerint hatalmas alapkövei Salamon
templomából valók, valójában azonban Heródes helyreállított és
kibővített templomából származnak.
A zsidó vallás hívei a fal előtt siratták meg a templom lerombolását, s
itt emlékeznek a babiloni fogság keserveire. Kis cédulákra írták imáikat
vagy azoknak a nevét, akikért imádkoztak, és ezeket a kövek közti
résekbe gyömöszölték. Kb. negyedmillió zsidó látogat el a Falhoz
évenként húsvétkor, a szukót idején és a hetek ünnepén.
A Siratófalról készült fotók gyakran félrevezetőek, mert általában csak
sötét ruhás hászid zsidó férfiakat örökítenek meg, pedig a valóságban az
egész világról érkeznek ide zsidó nők és férfiak egyaránt, hogy a
Falnál imádkozhassanak.
Az egyetlen feltétel, hogy a férfiak nem léphetnek fedetlen fővel a
Falhoz, és a nemeket az ortodox zsidó előírások szerint elkülönítik
egymástól. A zarándokok ima után a Fal előtti téren csoportokba
verődnek, hogy ismerőseikkel, barátaikkal találkozzanak.
A Sziklamecset és a heródesi templom nyugati falának egymásmellettisége
jelképes módon fejezi ki a nagy világvallások együttélését
Jeruzsálemben. A szent falnál az ortodox zsidók rendszeresen tartanak
esküvőket és bar nicva (a 13 éves és 1 napos fiúk vallási értelemben
vett felnőtté válását) megünneplő szertartásokat.
Napjainkban a történelmi örökség nyomasztó teherként nehezedik
Jeruzsálemre, a szent városban minden naposak a vallási és politikai
zavargások. Sokak szemében továbbra is Isten városa, ám az egységet
hirdetők hangja egyre halkabb, a marakodóké erősödik. E magasztos hely
egyszerre a dicsőségük és örökös viszálykodásuk tárgya...
Vajon miért olyan fontos a zsidóság számára a Nyugati fal ?
A Siratófal 1967. előtt
jordán fennhatóság alatt állt, s így ez alatt a 19 év alatt zsidók nem
mehettek oda imádkozni. Ezt a tizenkilenc évet kivéve azonban, a
Szentély pusztulása óta, a zsidóság számára mindig az imádság központi
helye volt. Így hosszú évszázadokon keresztül látogatták e kegyhelyet, s
volt idő, amikor nemcsak üzenő cédulákat helyeztek el a kövek közti
résekben, hanem magára a Falat alkotó kövekre írták fel vagy nevüket,
vagy kívánságaikat. Egyik ilyen Efráim Mose Lilien grafikusművész volt,
aki egyik kompozícióján ezt meg is ábrázolta
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!